PL |  EN


Wielkość czcionki Drukuj
Sobota, 14 stycznia 2017, imieniny : Feliksa, Hilarego, Martyny
Koncert Noworoczny dla Sądeczan
 

14 stycznia 2017, godz. 18.00, sala im. L. Lipińskiego, MCK SOKÓŁ


15 stycznia 2017, godz. 17.00, sala im. L. Lipińskiego, MCK SOKÓŁ

sala im. Lucjana Lipińskiego
Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu
Wykonawcy:
Ewa TRACZ - sopran
Natalia ZABRZESKA - sopran
Kamil ZDEBEL - baryton
Emil ŁAWECKI - tenor
ORKIESTRA REPREZENTACYJNA STRAŻY GRANICZNEJ
pod dyrekcją ppłk. SG dr. hab. Stanisława STRĄCZKA oraz mjr. SG Leszka MIECZKOWSKIEGO
dr Stefan Münch – prowadzenie
W PROGRAMIE: uwertury, arie operowe i operetkowe, piosenki z musicali, utwory muzyki rozrywkowej
Ewa TRACZ – sopran
Absolwentka studiów doktoranckich Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu solowego prof. AM dr hab. Ewy Biegas. Solistka Opery Wrocławskiej. Uczestniczka Programu Kształcenia Młodych Talentów-Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie. Laureatka wielu konkursów m.in.: I Nagrody w III Konkursie Wokalnym im. Jana, Edwarda, Józefiny Reszków w Częstochowie (2013), I Nagrody w XV Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2013), II Nagrody w 9. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Klaudii Taev w Estonii (2015), II Nagrody w V Konkursie Wokalnym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy (2015), II Nagrody w 9. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (2016). Reprezentowała Polskę w licznych konkursach zagranicznych m.in. uczestniczyła w półfinale XV Międzynarodowego Konkursu im. Piotra Czajkowskiego (Moskwa-St. Petersburg 2015).
Debiutowała w Operze Śląskiej w Bytomiu, wcielając się w tytułową rolę opery „Siostra Angelika” Giacoma Pucciniego (2011) oraz kreację Donny Anny w operze „Don Giovanni” Wolfganga Amadeusza Mozarta (2013). Na scenie Opery Wrocławskiej debiutowała w 2014 roku w dwóch operach Giuseppe Verdiego: rolą Joanny d’Arc w operze o tym samym tytule i rolą Anny w „Nabucco”. Stale współpracuje z Operą Wrocławską, kreując postacie w wielu operach Wolfganga Amadeusza Mozarta: Hrabiny w „Weselu Figara”, Pierwszej Damy w „Czarodziejskim flecie”, Fiordiligi w „Così fan tutte”. Wykonała partię Marianny w operze „Kawaler srebrnej róży” Richarda Straussa oraz Ksenii w operze „Borys Godunow” Modesta Musorgskiego. W 2016 roku debiutowała w Teatro alla Scala w Mediolanie partią Konstancji w operze „Uprowadzenie z Seraju” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Współpracuje z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz wieloma dyrygentami w Polsce i za granicą. Otrzymała Stypendium Marszałka Województwa Lubelskiego, trzykrotnie Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz wielokrotnie Stypendium Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Obecnie doskonali swoje umiejętności w Akademii Teatro alla Scala w Mediolanie.
Natalia ZABRZESKA – sopran
Absolwentka Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Nowym Sączu w klasie śpiewu solowego Małgorzaty Miecznikowskiej-Gurgul oraz studiów pierwszego i drugiego stopnia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie wokalnej pod kierunkiem prof. Michaliny Growiec. Uczestniczka i laureatka wielu konkursów wokalnych, m.in. Konkursu Wokalnego im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach – Nagroda specjalna za wyróżniające wykonanie utworu Ludomira Różyckiego – oraz Międzyuczelnianego Konkursu „W kręgu muzyki słowiańskiej” w Katowicach (2006) – wyróżnienie. Od dziesięciu lat jest solistką Orkiestry Reprezentacyjnej Straży Granicznej. Współpracuje także z Sądecką Orkiestrą Symfoniczną.
Emil ŁAWECKI – tenor
Absolwent Wydziału Wokalnego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Ryszarda Karczykowskiego (2015). Od roku 2014 uczestnik Akademii Operowej działającej przy Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie, gdzie kształci się u Izabeli Kłosińskiej, Matthiasa Rexrotha oraz Eytana Pessena. Uczestnik kursów mistrzowskich w kraju i za granicą, m.in.: w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie, Dusznikach Zdroju, Radziejowicach, a także w Londyńskim Royal Opera House. Doskonalił swoje umiejętności pod okiem wybitnych śpiewaków oraz pedagogów śpiewu, m.in.: Andrzeja Dobbera, Neila Schickoffa, Jerzego Marchwińskiego, Brendy Hurley, Williama Roberta Allenbyego. Laureat I nagrody na Trzecim Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Mławie (2014), nagrody w kategorii Młody Artysta Polski przyznanej przez Polskie Bractwo Kawalerów Gutenberga. Zwycięzca drugiej edycji „Bitwy tenorów na róże” w Warszawie, X Edycji Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury w Filharmonii Narodowej w kategorii „Najlepszy debiut śpiewaka”. Współpracuje z zagranicznymi oraz polskimi orkiestrami, m.in.: Filharmonią Narodową w Warszawie, Filharmonią Gorzowską, Filharmonią Świętokrzyską, Filharmonią Warmińsko-Mazurską, Studiem Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Brał udział w licznych inscenizacjach operowych, kreując w nich pierwszoplanowe role: „Don Giovanni” Wolfganga Amadeusza Mozarta, „Ciotunia” Mirosławy Florczak do tekstu Aleksandra Fredry, „Spiskowcy” Franciszka Szuberta. Jeszcze podczas studiów debiutował w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w studenckim przedstawieniu „Sen nocy letniej” Benjamina Brittena, jako Don Ottavio w „Don Giovannim” Wolfganga Amadeusza Mozarta w Warszawskiej Operze Kameralnej. W Teatrze Wielkim w Łodzi debiutował wcielając się w postać Cesarza w operze „Turandot” Giacoma Pucciniego pod dyrekcją Antoniego Wita.
Kamil ZDEBEL – baryton
Absolwent Wydziału Wokalno-Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Jana Ballarina (2013). Brał udział w kursach wokalnych prowadzonych przez Wiesława Ochmana, Daniela Weeksa i Ryszarda Karczykowskiego. Uczestniczył w III Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu oraz I Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Andrzeja Hiolskiego w Kudowie Zdroju. Debiutował w studenckim przedstawieniu wileńskiej wersji „Halki” Stanisława Moniuszki, był odtwórcą partii Jontka. Debiutował na scenie Gliwickiego Teatru Muzycznego wcielając się w postać Cascady w przedstawieniu operetkowym „Wesoła wdówka” Franza Lehara. Brał udział w koncercie dla ofiar Holocaustu „Requiem for Auschwitz” Rogera Moreno Rathgeba, pod dyrekcją Riccarda Sahitiego. Współpracuje z Filharmonią Śląską, Filharmonią Zabrzańską i Filharmonią Warmińsko-Mazurską oraz Operą Śląską w Bytomiu, kreując role Ottokara w operetce „Baron cygański” Johanna Straussa, Freda w musicalu „My Fair Lady” Fredericka Loewego, Dancaira w „Carmen” Georgesa Bizeta, Schaunarda w „Cyganerii” Giacoma Pucciniego.
Stanisław STRĄCZEK
Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Otrzymał tytuł doktora sztuki na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej macierzystej uczelni (2000). W roku 2001 objął stanowisko Naczelnika Wydziału, I. kapelmistrza Orkiestry. Jest autorem wielu kompozycji, instrumentacji i aranżacji na orkiestry symfoniczne i dęte oraz opracowań na zespoły chóralne. Za swoje zasługi w dziedzinie rozwoju kultury muzycznej – jako twórca szkoły muzycznej, wykładowca na seminariach i warsztatach dla dyrygentów – został wyróżniony wieloma odznaczeniami: Złotym Krzyżem Zasługi, Srebrnym Krzyżem Zasługi, Odznaką Ministra Kultury i Sztuki - Zasłużony Działacz Kultury, Odznaką Straży Granicznej, Brązowym Medalem „Za zasługi dla obronności kraju”, Złotym Znakiem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP, Złotym Medalem za Zasługi dla Pożarnictwa, Złotym Medalem „Za zasługi dla Województwa Nowosądeckiego”, Złotym, Srebrnym i Brązowym Medalem „Za zasługi dla Ziemi Łąckiej”, Złotym i Srebrnym Jabłkiem „Za zasługi dla Powiatu Nowosądeckiego”. Nominowany do tytułu Sądeczanina Roku 2004. Otrzymał tytuł Małopolanina Roku 2005. W 2013 roku został odznaczony medalem za zasługi w dziedzinie kultury – „Gloria Artis”. W 2015 uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego.
Leszek MIECZKOWSKI
Ukończył z wyróżnieniem Wojskowe Liceum Muzyczne w Gdańsku oraz Wydział Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2000). Ukończył Studium Oficerskie przy Wyższej Szkole Oficerskiej Wojsk Lądowych we Wrocławiu (2001). W latach 1995-2001 był solistą Orkiestry Koncertowej Wojska Polskiego w Warszawie, a od 2002 jest dyrygentem Orkiestry Reprezentacyjnej Straży Granicznej, Sądeckiej Orkiestry Symfonicznej (od 2003) oraz Sądeckiej Orkiestry Kameralnej (od 2016).
Od 2012 współpracuje również z Akademią Muzyczną w Krakowie jako dyrygent Akademickiej Orkiestry Dętej. Dokonał wielu światowych prapremier dzieł polskich kompozytorów muzyki współczesnej. Ma na swoim koncie nagrania płyt CD z muzyką rozrywkową i klasyczną w Polsce oraz dla zagranicznych producentów muzycznych. Jest autorem wielu opracowań i transkrypcji utworów na orkiestry dęte i symfoniczne z muzyką klasyczną, regionalną i rozrywkową. Wielokrotnie nagradzany i odznaczany za osiągnięcia artystyczne m.in. Złotym Jabłkiem Sądeckim za „Szczególne zasługi na rzecz upowszechniania kultury muzycznej na Sądecczyźnie”.
Zastępca Naczelnika Orkiestry Reprezentacyjnej Straży Granicznej.
ORKIESTRA REPREZENTACYJNA STRAŻY GRANICZNEJ
Historia Orkiestry sięga roku 1956 i jest ściśle związana z dziejami Karpackiej Brygady Wojska Ochrony Pogranicza. Funkcję Orkiestry Reprezentacyjnej pełni od roku 1973. Repertuar obejmuje niemal wszystkie rodzaje muzyki. Orkiestra prezentowała się na licznych międzynarodowych festiwalach i spotkaniach muzycznych orkiestr wojskowych, m.in.: we Włoszech, Niemczech, Belgii, Danii, Słowacji, na Węgrzech, Czechach, Francji, Holandii, Szwecji, Szwajcarii oraz w Stanach Zjednoczonych. Jest jedyną w Polsce orkiestrą typu wojskowego, która podczas musztry paradnej używa tradycyjnych instrumentów ludowych (trombity beskidzkie, dudy podhalańskie, dzwonki pasterskie - „zbyrcoki”). Zespół nagrał wiele płyt CD z repertuarem muzyki klasycznej, regionalnej i rozrywkowej. Za swoją działalność artystyczną orkiestra uhonorowana została licznymi nagrodami oraz odznaczeniami państwowymi.
Wstecz