PL |  EN
.
Wielkość czcionki Drukuj
Czwartek, 14 września 2017, imieniny : Bernarda, Mony, Roksany
TRANS-OPERA 2017 - edycja jesienno-zimowa
 
14 września rozpoczniemy nową edycję cyklu transmisji i retransmisji oper i baletów z renomowanych europejskich teatrów i festiwali - TRANS-OPERA! Podczas dwóch retransmisji i jednej transmisji na żywo czekać będą na nas znakomici wykonawcy, wspaniała muzyka, przepiękne stroje i dekoracje... Serdecznie zapraszamy.

fot. Michael Poehn

14 września (czwartek) 2017 // 19:00
ANNA BOLENA // Gaetano Donizetti
Wiener Staatsoper, Austria (2011)
retransmisja - 3h 30’
opera w 2 aktach

Libretto: Felice Romani
Dyrygent: Evelino Pidò
Reżyseria: Éric Génovèse

WYSTĘPUJĄ:
Anna Bolena: Anna Netrebko
Giovanna Seymour: Elīna Garanča
Smeton : Elisabeth Kulman
Lord Ryszard Percy: Francesco Meli
Król Henryk VIII: Ildebrando D`Arcangelo

Orkiestra i Chór Wiener Staatsoper
Po raz pierwszy wybitna rosyjska sopranistka Anna Netrebko wciela się w tytułową kreację Anny Boleny. To wymagająca partia, która „zmusza” śpiewaczkę, by jej głos schodził w dolny rejestr, dosłownie do wnętrza klatki piersiowej, jakby kompozytor w pobliżu serca szukał dźwięków w kolorze cierpienia. Wyraźnie słychać to w duecie Boleny i Giovanny, gdy zrozpaczony sopran pełza pod wciąż lekko płynącym mezzo. Netrebko i Garanča dotknęły tu operowego absolutu.
/Aleksander Laskowski, kulturaliberalna.pl/
Henryk VIII zakochany w Giovannie Seymour, damie dworu królowej, pragnie pozbyć się Anny Boleny, swej obecnej żony, i poślubić Giovannę. Przywołuje z wygnania lorda Ryszrada Percy’ego, o którym wie, że był dawniej ukochanym Anny, i którego niegdyś z tego właśnie powodu skazał na banicję. Aranżuje podstępem spotkanie Anny z Percym, po czym przyłapuje ją na rzekomej schadzce, zyskując w ten sposób pretekst do oskarżenia jej o wiarołomstwo. Król odpowiednio nastawia do sprawy sędziów, nakłania zakochanego w Annie nadwornego muzyka Smetona - przypadkowego świadka niewinnego spotkania królowej z Percym - aby fałszywymi zeznaniami pogrążył królową, czym rzekomo miałby uratować jej życie. Naiwny paź Smeton ufa królowi i w rezultacie przesądza o wyroku - izba parów skazuje Annę na śmierć.

19 października (czwartek) 2017 // godz. 17:30
DON CARLOS // Giuseppe Verdi
Opéra de Paris, Francja
transmisja LIVE - 5h 5’
opera w 5 aktach

Libretto: Joseph Méry i Camille du Locle wg Fridericha Schillera
Dyrygent: Philippe Jordan
Reżyseria/inscenizacja: Krzysztof Warlikowski
Scenografia: Małgorzata Szczęśniak
Orkiestra i Chór Opery National de Paris
WYSTĘPUJĄ:
Filip II: Ildar Abdrazakov
Don Carlos: Jonas Kaufmann
Rodrygo, markiz Posa: Ludovic Tézier
Wielki Inkwizytor: Dmitry Beloselsky
Elżbieta: Sonya Yoncheva
Księżna Eboli: Elīna Garanča
Tybalt: Eve-Maud Hubeaux
Głos z Nieba: Silga Tīruma
Hrabia Lerma: Julien Dran
Herold: Hyun-Jong Roh
Mnich: Krzysztof Bączyk
Posłowie Flandryjscy: Tiago Matos, Michał Partyka, Mikhail Timoshenko, Tomasz Kumięga, Andrzej Filończyk, Daniel Giulianini
Hiszpania, XVI wiek. Krajem rządzi Inkwizycja i ślepo jej podporządkowany król Filip II, który ze względów politycznych zawarł małżeństwo z francuską księżniczką Elżbietą, nie bacząc, że doprowadził tym samym do zerwania zaręczyn Elżbiety ze swym synem Carlosem. Tymczasem, zakochana w Don Carlosie księżniczka Eboli, przypadkiem odkrywa jego niewygasłą miłość do królowej i postanawia zemścić się na rywalce - przekazuje Filipowi szkatułkę Elżbiety z medalionem jego syna, dowodzącym wzajemności uczuć. Miłość infanta do młodej macochy, starcza zazdrość Filipa o własnego syna – to główny wątek dramatu. Jest też tło polityczne: walka Flandrii o uwolnienie się spod krwawego jarzma Hiszpanii. Markiz Posa, grand hiszpański, pragnie nakłonić Don Carlosa do stanięcia na czele ruchu mającego wyzwolić Flandrię, a następnie i samą Hiszpanię spod tyranii króla i Inkwizycji. Carlos prosi króla o pełnomocnictwo nad Flandrią, ale spotyka się z odmową...

W wywiadzie udzielonym tuż przed publikacją repertuaru na sezon 2017/2018, dyrektor paryskiej Opery National de Paris - Stéphane Lissner, uznała premierę Don Carlosa Verdiego w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego za najbardziej oczekiwane wydarzenie sezonu. Dzieło zostanie wystawione w języku francuskim bez żadnych skrótów, a w obsadzie znajdą się największe nazwiska świata opery.
Elīna Garanča
fot. Gabo DG

Ildar Abdrazakov

Jonas Kaufmann

fot. Julian Hargreaves

Ludovic Tézier

Sonya Yoncheva

fot. Gregor Hohenberg


fot. Cory Weaver

8 grudnia (piątek) // godz. 19:00
NORMA // Vincenzo Bellini
Gran Teatre del Liceu, Barcelona (2015)
retransmisja 3h 20’
opera w 2 aktach
Libretto: Felice Romani wg Luisa Alexandra Soumeta
Dyrygent: Renato Palumbo
Reżyseria: Kevin Newbury
WYSTĘPUJĄ:
Pollio: Gregory Kunde
Orowist: Raymond Aceto
Norma: Sondra Radvanovsky
Adalgiza: Ekaterina Gubanova
Klotylda: Anna Puche
Flawiusz: Francisco Vas
Orkiestra i Chór Gran Teatre del Liceu
Akcja opery dzieje się w czasie podboju Galii przez Rzymian (50 r. p.n.e.). Pollio, rzymski prokonsul, żyje w potajemnym związku z arcykapłanką Normą, córką Orowista, najwyższego kapłana druidów. Dzięki tej miłości Norma powstrzymuje Galijczyków od powstania przeciw rzymskim najeźdźcom. Pollio jednak zakochuje się w pięknej kapłance Adalgizie i namawia ją, aby uciekła wraz z nim do Rzymu... Adalgiza, nie wiedząc o jego związku z Normą, zwierza się arcykapłance z tych planów, prosząc ją o radę. Na wieść o zdradzie kochanka, Norma wpada we wściekłość; zagrzewa lud galijski do walki z Rzymianami, a ofiarą złożoną bogom na ołtarzu ma być sam Pollio. Norma stara się odzyskać serce ukochanego: przyrzeka mu ratunek, jeśli wyrzeknie się Adalgizy. Gdy Pollio odmawia, zrozpaczona Norma wyjawia tajemnicę swego grzesznego związku z Rzymianinem i wraz z nim wstępuje na płonący stos. Pollio dopiero w tej chwili pojmuje, jak wielkie skarby kryło serce Normy i zakochuje się w niej ponownie.
Zdaniem samego Richarda Wagnera Norma Belliniego to idealny przykład tragedii muzycznej, która w romantyzmie włoskim bel canta osiągnęła szczyt. Bellini to autor najpiękniejszych melodii, wspaniałych duetów i potężnych scen zbiorowych, a rola tytułowa jest jedną z najtrudniejszych partii sopranowych w dziejach opery.

Wszystkie pokazy odbędą się w MCK SOKÓŁ w Nowym Sączu.
Bilety: 35 i 40 zł
Karnety: 105 zł
Bilety i karnety do nabycia od 4 sierpnia 2017 w kasie MCK SOKÓŁ (ul. Długosza 3, tel. 18/44 82 600) - czynnej w dni powszednie w godzinach 8:00-20:00, w soboty i niedziele w godzinach 12:00-20:00 oraz on-line.
Każdy pokaz poprzedzi wprowadzenie do spektaklu.
Przedstawienia są prezentowane w oryginalnych wersjach językowych z polskimi napisami.
Wstecz