PL |  EN
.
Wielkość czcionki Drukuj
Niedziela, 3 września 2017, imieniny : Joachima, Liliany, Szymona
"Mesjasz" Haendla zabrzmi w Kościele Św. Ducha w Nowym Sączu
 

3 września br. o godz. 18.30 w ramach Barokowych Eksploracji 2017, zostaną wykonane obszerne fragmenty oratorium Mesjasz G.F. Haendla. To niezwykłe dzieło, zaprezentowane zostanie w Kościele św. Ducha (oo. Jezuitów) w Nowym Sączu. Utwór należy do ścisłego kanonu muzyki europejskiej. Z jednej strony jest pełen dramatyzmu, z drugiej przepełniony liryką, która porusza słuchaczy na całym świecie.

Wykonawcami koncertu będą:
Jolanta Kowalska-Pawlikowska - sopran
Zoltan Megyesi – tenor
Baroque Collegium 1685, w skład którego wchodzą Szczawnicki Chór Kameralny oraz Orkiestra Barokowa Musica Florea Praha
Agnieszka Żarska - dyrygent
Zespół Baroque Collegium 1685 zainaugurował swoją działalność w 2016 roku, prezentuje barokowe dzieła oratoryjno-kantatowe. Występował m.in. w ramach prestiżowego cyklu Bach200UW, organizowanego przez Uniwersytet Warszawski, wykonując Kantaty J. S. Bacha.
Trzon zespołu śpiewaczego Baroque Collegium tworzą członkowie Szczawnickiego Chóru Kameralnego, który istnieje od 10 lat. Chórzyści z pasją zgłębiają i propagują polifonię wokalną różnych epok i stylów współpracując z wybitnymi śpiewakami i solistami. Instrumentaliści Baroque Collegium 1685 to znakomici polscy i zagraniczni muzycy nurtu HIP (Historically Inspired Performed) związani m.in. z orkiestrą Musica Florea Marka Strynčla. Artyści ci regularnie koncertują na najważniejszych festiwalach europejskich, w swoim dorobku posiadają liczne nagrania oraz prestiżowe nagrody.
Jako soliści wystąpią: Jolanta Kowalska-Pawlikowska, polska sopranistka oraz Zoltan Megyesi węgierski tenor, solista Opery Narodowej w Budapeszcie. Całość poprowadzi Agnieszka Żarska.
Organizatorem koncertu jest stowarzyszenie Szczawnicki Chór Kameralny oraz Małopolskie Centrum Kultury „Sokół”. Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego oraz Miasta i Gminy Szczawnica, we współpracy z Grupą Thermaleo & Uzdrowisko Szczawnica, Fundacją Andrzeja Mańkowskiego, a także Parafią pw. św. Wojciecha w Szczawnicy i Parafią św. Ducha w Nowym Sączu.
WSTĘP WOLNY

Jolanta Kowalska-Pawlikowska
Trzykrotna Stypendystka Ministra Kultury (2004/05, 2005/06, 2006/07), Miasta Krakowa (Stypendium „Twórcze”, 2009) oraz programu „Młoda Polska” (2009).
Ukończyła z wyróżnieniem zarówno Akademię Muzyczną w Krakowie (klasa śpiewu prof. Agnieszki Monasterskiej) jak też studia podyplomowe w Guildhall School of Music&Drama w Londynie.
Uczestniczka kursów mistrzowskich m.in.: Heleny Łazarskiej, Teresy Żylis-Gara, Paula Esswooda, Barbary Schlick, Petera Kooji.
Jest laureatką pierwszej nagrody Międzynarodowych Konkursów: Bach Singer’s Prize w Londynie (2008) oraz The Thelma King (2009). Laureatka III Nagrody na Międzynarodowym Konkursie im. Ady Sari w Nowym Sączu (2011). Otrzymała Nagrodę Fundacji Bach-Marschall na Międzynarodowym Konkursie im. J. S. Bacha w Lipsku (2008), Nagrodę „Jurica Murai Prize” za najlepszą interpretację na 39th Festiwalu „Varaždin Baroque Evenings” (Chorwacja, 2009), a także wyróżnienia m.in. na Mozartowskim Konkursie Wokalnym w Londynie (2008).
Współpracuje z zespołem The Musicke Companye, z którym dała szereg koncertów w Wielkiej Brytanii. Od 2003 r. współpracuje także z Zespołem Capella Cracoviensis, z którym koncertowała m.in. w Kazachstanie, Francji, Szwajcarii, Niemczech, Finlandii, Chorwacji, Włoszech, na Ukrainie, Białorusi.
Występowała z dyrygentami t.j.: Marc Minkowski, Andrew Parrott, Ottavio Dantone, Jordi Savall, Ralf Sochaczevsky, Anthony Ford, Paul Esswood, Andreas Spering, David Shemer, Piotr Sułkowski.
Koncertowała między innymi na Festiwalach Opera RARA, Misteria Paschalia, Chichester Festivities w Anglii, Festival La Folia w Szwajcarii, Festival de Cannes we Francji, Bachfest organizowanym przez London Bach Society w Londynie i in.
W październiku 2011 wystąpiła na festiwalu Opera Rara w „Alcinie” G.F. Haendla, którą poprowadził Marc Minkowski z towarzyszeniem orkiestry Les Musiciens du Louvre-Grenoble, co zaowocowało zaproszeniem na tournee po Hiszpanii, Francji i Niemczech z Pasją wg św. Mateusza J.S. Bacha.
W roku 2015 wystąpiła między innymi na koncercie w Versailles wraz z Jordi Savallem czy na Festiwalu Opera Rara w „Koronacji Poppei” H. Purcella pod batutą Claudio Cavina z zespołem La Venexiana czy w „Jephtha” Haendla z Ottavio Dantone i Accademia Bizantina na Festiwalu Misteria Paschalia.
Wystąpiła na zakończenie sezonu koncertowego NOSPR 2015/16 w partii Zerliny z opery
„Don Giovanni” W.A. Mozarta pod batutą Alexandra Liebreichta.
W swoim repertuarze ma także partie operowe m.in. H. Purcell – „Dido and Aeneas” partia Belindy, W.A. Mozart – „Don Giovanni” partia Zerliny, W.A. Mozart – „Le nozze di Figaro” partia Suzanny, W.A. Mozart – „Cosi fan tutte” partia Despiny, W. A. Mozart – „Die Zauberflöte” partia Paminy i Papageny, Ch. Gounod – „Orfeo ed Euridice” partia Euridice i in. Prócz działalności artystycznej Jolanta Pawlikowska zajmuje się także dydaktyką jako asystent na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Zoltan Megyesi
Zoltán Megyesi urodził sie w 1975 w Szeged, na Wegrzech. Studiował pod kierunkiem Valéria Berdál. W Akademii Muzycznej Franciszka Liszta w Szeged, w tym samym czasie uzyskując dyplom na studiach mateamtycznych.
Jego rerpertuar obejmuje muzykę sakralną oraz role operowe od baroku po współpczesnośc a także cykle pieśni Szuberta, Szuberta i Brittena. Specjalizuje sie w tenorowych rolach mozartowskich a także często angażowany jest do wykonywania partii ewngelisty w bachowskich pasjach. Oprócz intesywnej działalności koncertowej na Węgrzech , Zoltan Megyesi koncertuje w wielu krajach Europy a także w USA, Japonii oraz Korei Południowej.
Jego role sceniczne oraz partie solistyczne obejmują produkcje porwadzone przez takich dyrygentów jak Ádám Fischer (Monteverdi: Tancredi e Clorinda, Haydn: Salve Regina, Mozart: Ascanio in Alba – dla Radia Duńskiego), Iván Fischer - koncerty w Philharmonie Köln, Brugge Concertgebouw and Wiener Konzerthaus, Helmuth Rilling (Haendel: Messiah, J. S. Bach:Pasja Mateuszowa, etc.)
Jest laureatem konkursów wokalnych m.in. konkursu na najlepszą rolę w „Orfeo” Claudia Monteverdiego- Verona 2007 oraz Międzynarodowego Konkursu Muzyki Sakralnej w Rzymie w 2011 r. Jego kreacje operowe zyskują świetne recenzje, w szczególności: Ferrando (Cosi fan tutte), Tamino (Czarodziejski flet), Tito (La clemenza di Tito) W.A.Mozarta, Almaviva (Il Barbiere di Siviglia)Rossiniego, Pylades (Iphygenie auf Tauris) Glucka. W 2011 oraz 2017 roku odniósł niezwykły sukces kreując w Nowym Jorku rolę Don Ottavio w mozartowskim Don Giovannim.
Baroque Collegium 1685
Baroque Collegium 1685 to międzynarodowego zespół, koncentrujący się na udostępnianiu i przybliżaniu muzyki baroku, w szczególności dzieł oratoryjno-kantatowych. Inicjatorką powstania Collegium oraz dyrektorem artystycznym jest muzykolog, dyrygent i manager kultury- Agnieszka Żarska.
Baroque Collegium 1685 zainaugurowało swoją działalność w kwietniu 2016 roku, prezentując dzieła Jana Sebastiana Bacha: Oratorium Wielkanocne BWV 249 oraz Kantatę Gelobet sei der Herr BWV 129. Zespół dwukrotnie brał udział w prestiżowym cyklu pn.: Bach 200 UW, organizowanym przez Uniwersytet Warszawski. Trzon zespołu śpiewaczego Baroque Collegium tworzą członkowie Szczawnickiego Chóru Kameralnego, którzy od 10 lat z pasją, zgłębiają i propagują polifonię wokalną różnych epok i stylów oraz współpracują projektowo z wybitnymi śpiewakami i solistami. Szczawnicki Chór Kameralny koncertował na festiwalach w Polsce, na Słowacji i w Czechach (Festiwal Jubilaei Cantus w Nowym Sączu, Festiwal Staromiejski w Bratysławie, Festiwal Muzyki Dawnej w Spisskiej Sobocie, Festiwal Musica Figurata w Zeliv), a także w Krakowie, Budapeszcie i Czerwonym Klasztorze. Zespół instrumentalny Baroque Collegium 1685 zrzesza znakomitych polskich i zagranicznych muzyków nurtu HIP (Historically Inspired Performed) związanych m.in. z orkiestrą Musica Florea Marka Stryncla. Artyści ci regularnie koncertują na najważniejszych festiwalach europejskich, w swoim dorobku posiadają liczne nagrania oraz prestiżowe nagrody.
Agnieszka Żarska
Muzykolog, chórmistrz, dyrygent, propagatorka sztuki i manager kultury.
Ukończyła z wyróżnieniem Instytut Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego; studiowała Zarządzanie Kulturą w Instytucie Spraw Społecznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od lat zafascynowana polifonią wokalną oraz muzyką i kulturą dawnych epok. Współzałożycielka Szczawnickiego Chóru Kameralnego, inicjatorka i kierownik projektów artystycznych zespołu, współpracującego z orkiestrami oraz solistami nurtu historycznego: Musica Aeterna Bratislava, Musica Florea, Zespół muzyki XVII i XVII w. Extempore. Pomysłodawczyni i dyrektor artystyczny „Barokowych Eksploracji”. W ramach Barokowych Eksploracji pozyskuje środki finansowe i organizuje koncerty oratoryjno-kantatowe, recitale wirtuozowskie, polskie premiery barokowych oper: „Armida” Giuseppe Scarlattiego, opera koronacyjna „Costanza e fortezza”J.J.Fuxa, opera-balet „Terpsichore” G.F.Haendla. Jest założycielka i kierownikiem artystycznym międzynarodowego Baroque Collegium 1685.
Jako dyrygent zrealizowała m.in. wybór z Kantat J.S.Bacha oraz Chandos Anthems G.F.Haendla, dzieła M.R. Delalande, M.A.Charpenter’a, Samuela Capricorniusa, Claudio Monteverdiego, Marcina Mielczewskiego i Mikołaja Zieleńskiego, a także szeroki repertuar a cappella od chorału gregoriańskiego do muzyki współczesnej m.in. motety Felixa Mendelssohna-Bartholdiego,
Antona Brucknera, Maxa Regera, Maurice Durufle, oraz premierowe wykonania polskiej muzyki współczesnej- cykl miniatur a cappella, skomponowanych specjalnie dla Szczawnickiego Chóru Kameralnego.
Jako manager kultury związana jest z Grupą Thermaleo & Uzdrowisko Szczawnica oraz Fundacją Andrzeja Mańkowskiego, dla których zorganizowała dziesiątki wystaw oraz różnorodnych wydarzeń kulturalnych .
Wstecz